Dieta ketogeniczna. Dla kogo będzie odpowiednia?

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Nasz organizm potrzebuje glukozy do prawidłowego funkcjonowania. Nie może go sam wyprodukować, ale otrzymuje go z węglowodanów dostarczanych z pożywieniem. Ciało tworzy niewielką rezerwę glukozy w wątrobie i mięśniach, ale wystarcza ona na maksymalnie jeden dzień. Co się stanie, jeśli przestaniesz jeść węglowodany i pozbawisz swój organizm zapasów glukozy? Jak wymienić glukozę

Jeśli organizm otrzyma wystarczającą ilość białka, rozbije je i wyekstrahuje stamtąd glukozę. Jeśli białko nie wystarcza, organizm znajduje zamiennik glukozy: ketony. Są to substancje, które lepiej dostarczają organizmowi energii, pobudzają mózg, nie wpływają na stan masy mięśniowej oraz całkowicie niwelują zakłócenia w produkcji insuliny, co jest często wymieniane przez dietetyków jako efekt uboczny wielu diet.

Skąd pochodzą te magiczne ketony?

Nasza własna wątroba, gdy brakuje glukozy, zaczyna wytwarzać ketony poprzez przetwarzanie tkanki tłuszczowej. Dieta ketogeniczna polega na spożywaniu żywności o bardzo dużej zawartości tłuszczów (tłuszcze zwierzęce i niektóre oleje roślinne), białek zwierzęcych o bardzo niskiej zawartości węglowodanów. Ogólna zasada to 4 części tłuszczu na jedną część białka i węglowodanów. Dokładne zalecenia, bilans BMI i konkretnych produktów spożywczych zostanie przepisany przez dietetyka, w oparciu o stosunek masy mięśniowej i tłuszczowej w twoim ciele, twój styl życia, nawykowe spożycie i spożycie kalorii, wiek, hormony, cechy budowy ciała itp. inne czynniki. Co dokładnie będzie musiało zostać wykluczone z menu diety ektogenicznej? Przede wszystkim zboża, jakiekolwiek owoce, zwykły chleb, marchew, buraki, ziemniaki i makaron. Dieta ketogeniczna pozwala na spożywanie nie więcej niż 200 gram zielonych warzyw dziennie. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, to sprawdź na Cateromarket.pl.

dieta ketogeniczna

Co musisz wiedzieć?

Co dokładnie można zjeść bez ograniczeń? Na przykład smalec, boczek, mostek, schab, boczek, mięso, drób, owoce morza, ryby, jajka, sery, awokado, masło i nierafinowane oleje roślinne. Pierwszego dnia będziesz musiał głodować i pić tylko wodę, aby organizm całkowicie wyczerpał zapasy glukozy. Następnie przez 2-3 dni spożywaj wyłącznie białka i tłuszcze: jajka na twardo, twarożek z tłustą śmietaną, tłuste ryby, awokado i orzechy. Często początkujący opierają się na jajecznicy lub jajecznicy z boczkiem. Przez pozostałe 3 dni będą dodawane dozwolone warzywa, drób, tłuste mięsa i sery. Po tygodniu zaleca się przerwanie diety ketogenicznej, aby organizm mógł przywrócić metabolizm węglowodanów i się zregenerować. Cykl można powtarzać 2-3 razy aż do osiągnięcia pożądanej masy ciała, w pierwszym tygodniu można schudnąć od 5 do 8 kg.

Jak schudnąć na diecie ketonowej?

Węglowodany to główne paliwo organizmu. Kiedy spożywasz mniej niż 50 g węglowodanów dziennie, ich rezerwy w organizmie wyczerpują się w ciągu jednego dnia, a organizm zaczyna rozkładać tłuszcz i zużywać kwasy tłuszczowe jako energię. Ogólnie ketony są stale wytwarzane w organizmie, ich stężenie we krwi wynosi około 0,2-0,5 mmol / l. Kiedy ich poziom wzrośnie, pojawia się ketoza pokarmowa. Nie jest niebezpieczna dla zdrowia, w przeciwieństwie do kwasicy ketonowej, w której stężenie ciał ketonowych wzrasta do 10–25 mmol / l. Ten stan może wystąpić u osób umierających z głodu. Ponieważ poziom glukozy we krwi spada do zera, zahamowana jest produkcja hormonu insuliny, a wraz z nią lipogeneza - odkładanie się tłuszczu w rezerwie. Ile możesz schudnąć? W sześciu badaniach dotyczących diety ketogenicznej uczestnicy schudli od 3,2 do 12 kg w ciągu sześciu miesięcy. Jeśli weźmiesz średnią ze wszystkich wyników w teście, w 6 miesięcy stracisz około 6 kg.

Czy dieta ketogeniczna jest zdrowa?

Mamy solidne dowody na to, że dieta ketogeniczna zmniejsza liczbę napadów u dzieci, czasami równie skutecznie jak leki. Ze względu na te neuroprotekcyjne efekty, pojawiły się pytania o możliwe korzyści dla innych zaburzeń mózgu, takich jak choroba Parkinsona, Alzheimera, stwardnienie rozsiane, zaburzenia snu, autyzm, a nawet rak mózgu. Nie ma jednak badań na ludziach, które wspierałyby zalecanie ketozy w leczeniu tych schorzeń.

Wykazano również, że dieta ketogeniczna poprawia kontrolę poziomu cukru we krwi u pacjentów z cukrzycą typu 2, przynajmniej w krótkim okresie. Istnieje jeszcze więcej kontrowersji, jeśli weźmiemy pod uwagę wpływ na poziom cholesterolu. Kilka badań pokazuje, że niektórzy pacjenci mają wzrost poziomu cholesterolu na początku, tylko zobaczyć cholesterol spadek kilka miesięcy później. Jednak nie ma długoterminowych badań analizujących jego wpływ w czasie na cukrzycę i wysoki poziom cholesterolu.

Dorota Kalinowska

Redakcja Kolagenowy.edu.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Portal poświęconym zdrowemu stylowi życia

Każdy z nas marzy o pięknym i młodym wyglądzie. Dzisiejsze tempo życia nie sprzyja zdrowiu, dlatego złotym środkiem może okazać się kolagen.

Sprawdź czym jest kolagen i dlaczego warto po niego sięgnąć.

Zadbaj o swoje zdrowie z suplementem diety DUO Chlorofil: https://duochlorofil.pl/czym-jest-chlorofil