Jak dbać o stawy kolanowe? Zacznij od diety

To, co jesz, może pomóc utrzymać stawy i kości, które wspierają je mocno. Utrzymanie diety przeciwzapalnej pomoże Twoim stawom, mówi dietetyk sportowy Nancy Clark, autorka przewodnika po żywieniu sportowym Nancy Clark.
 
"Chcemy iść w kierunku bardziej naturalnego, bliższego kontaktu z ziemią i mniej przetworzonej żywności, unikając jednocześnie żywności smażonej i przetworzonej, tłuszczów trans i mięsa zwęglonego", które zwiększają stan zapalny, mówi Clark.
 
Oczywiście, żadna pojedyncza żywność nie jest lekarstwem - wszystko po to, by wspierać wspólne zdrowie. Ćwiczenie, spożywanie dobrze zbilansowanej diety i ogólnie dbałość o siebie są kluczem do tego, aby Twoje stawy mogły swobodnie się poruszać. Oto siedem produktów spożywczych, które należy uwzględnić w diecie.
 
1. Wiśnie
Wiśnie uzyskują swój purpurowy kolor z naturalnych chemikaliów roślinnych zwanych antocyjaninami. Kilka badań wykazało, że świeże wiśnie i sok z wiśni może ograniczyć stan zapalny. W kilku badaniach powiązano również świeże wiśnie i czereśnie z mniejszą liczbą zaostrzeń dny moczanowej.
 
Inne potrawy do spróbowania: Liczy się kolor. Inne bogato zabarwione owoce (takie jak jagody, jeżyny i granaty) również mogą dawać podobne efekty.
 
2. Czerwona papryka
Czerwona papryka obfituje w witaminę C. Witamina C pomaga Twojemu organizmowi wytworzyć kolagen, który jest częścią chrząstki, ścięgien i więzadeł, które amortyzują stawy i utrzymują je razem.
 
Inne potrawy do spróbowania: Owoce cytrusowe (takie jak grejpfruty i pomarańcze), pomidory i ananasy
 
stawy kolanowe
 
3. Łosoś w puszce
Łosoś może nie być pierwszym pokarmem, o którym myślisz dla mocniejszych kości, ale Clark mówi, że łosoś w puszce z kośćmi w szczególności jest dobry do rozważenia.
 
Ma wapń i witaminę D, które pomagają utrzymać silne kości. Łosoś jest również obciążony omega-3s, które pomagają ograniczyć stan zapalny.
 
Clark zaleca przyrządzanie placków z łososia w puszce z łososia.
 
Kolejny bonus: "Kiedy jesz łososia, nie jesz grillowanych żeberek zapasowych - rodzaju żywności, które stwarzają wspólne problemy".
 
Inne potrawy do spróbowania: Jogurt naturalny o niskiej lub zerowej zawartości tłuszczu lub mleko, które są bogate w wapń i witaminę D. Spróbuj innych naturalnie tłustych ryb, takich jak pstrąg lub sardynki, dla ich omega-3.
 
4. Owsianka
Całe ziarna, takie jak płatki owsiane, są związane z niższym poziomem stanu zapalnego. Wyrafinowane ziarna, takie jak biała mąka, mają odwrotny efekt.
 
Ćwiczenia fizyczne wzmacniają kości i mięśnie, ale także obciążają stawy. Jako dietetyk sportowy, Clark mówi, że jedzenie na ćwiczenia to nie tylko aktywność paliwowa, ale także jedzenie na regenerację i leczenie. "Zamiast chwycić Pop-Tart lub herbatnik z serem i kiełbasą, chwycić owsiankę z owocami i orzechami i jogurtem", mówi.
 
Inne potrawy do spróbowania: Quinoa, brązowy ryż i jęczmień.
 
5. Kurkuma
Turmeric jest zszywką w indyjskim jedzeniu. Jest bogaty w substancję chemiczną zwaną kurkuminą. Jedno z badań wykazało, że ekstrakt z kurkuminy działał, a także ibuprofen w łagodzeniu bólów kolana i bólów.
 
Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do bezpośredniego stosowania kurkumy, użyj proszku curry; kurkuma jest tym, co nadaje charakterystyczny pomarańczowy kolor.
 
Inne potrawy do spróbowania: Cynamon i imbir to dwie inne przyprawy, które mają pewne właściwości przeciwzapalne.
 
6. Orzechy włoskie
Orzechy włoskie są bogate w kilka składników odżywczych, które przeciwdziałają zapaleniu, w tym kwasy tłuszczowe omega-3. Pamiętaj, że choć orzechy włoskie i inne orzechy są dobre dla Ciebie, to są one również bardzo bogate w kalorie, więc ogranicz się do garstki dziennie.
 
Inne potrawy do spróbowania: Nasiona lnu i olej rzepakowy dostarczają omega-3 znalezione w orzechach włoskich.
 
7. Kale
Jarmuż i inne ciemne, zielone liście są bogate w składniki odżywcze, które są związane ze zdrowiem stawów, w tym przeciwutleniacze beta-karoten i witamina C. Niektóre z nich, w tym jarmuż i zieleń kolczasta, są również doskonałym źródłem wapnia, który pomaga utrzymać silne kości.
 
Inne produkty spożywcze do spróbowania: brokuły, choj bok i zielenina kolczasta.
 
8. Odpowiednia suplementacja
Spożywanie suplementów diety na stawy kolanowe to nie warunek konieczny, ale może stanowić ciekawe uzupełnienie naszej diety. Szczególnie wtedy gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć naszemu organizmowi wystarczająco dużo wartości odżywczych ze spożywanych posiłków. 
 

Anna Kuźniar

Redakcja Kolagenowy.edu.pl

Zobacz również

Galeria
O serwisie

Portal poświęconym zdrowemu stylowi życia

Każdy z nas marzy o pięknym i młodym wyglądzie. Dzisiejsze tempo życia nie sprzyja zdrowiu, dlatego złotym środkiem może okazać się kolagen.

Sprawdź czym jest kolagen i dlaczego warto po niego sięgnąć.

Zadbaj o swoje zdrowie z suplementem diety DUO Chlorofil: https://duochlorofil.pl/czym-jest-chlorofil